درایو پله برقی

 

درایو پله برقی

درایو پله برقی

شیوه‌های کاهش مصرف انرژی (الکتریسیته)در پله‌برقی

 

بحث انرژی از دو دیدگاه اقتصادی وزیست محیطی حائز اهمیت میباشد،بهینه سازی مصرف انرژی بدین معنی نیست که انرژِی مصرف نکنیم. بلکه بتوان با مدیریت بهتر بمنظور درک سیستمهای موجود وبروز آوری سیتمهای قدیمی واستفاده ازتجهیزات بروز شده، نظیر عایق بندی مطلوب، افزایش راندمان سیستمهای حرارتی و بازیافتی تلفات حرارتی، همان کار را با مصرف انرژی کمتر انجام دهیم.

به طور کلی اهداف بهینه سازی مصرف انرژی به شش دسته‌ اصلی طبقه‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  1. حفظ منابع انرژی
  2. استفاده منطقی از انرژی
  3. کاهش گازهای گلخانه ای وآلودگی هوای
  4. اصلاح وضعیت موجود
  5. اصلاح میزان مصرف انرژی در بخشهای مصرف کنند
  6. کسب برتری رقابت در بنگاههای اقتصادی موجود

 

شیوه‌های کاهش مصرف انرژی (الکتریسیته)در پله‌برقی

آمار منتشر شده از سوی وزارت نیرو نشان میدهد ۶۵٫۵%از کل مصرف انرژی الکتریکی در بخش صنعت توسط موتورهای الکتریکی بوده است که سهم بالایی در مصرف انرژی الکتریکی در بخش صنعت را دارند، که میتوان به فن ها ، پمپ ها،کمپرسورها، الکترو موتورهای الکتریکی نام برد. به طور مثال این میزان مصرف در اروپابه ۷۵% میرسد.در ایالات متحده در مجموع ۷۰% مصرف انرژی مربوط به موتورهای الکتریکی بوده،که این مقدار در بخش صنعت ایران تا ۶۵٫۵% می‌رسد. واین شاخص خوبی برای نشان دادن صنعتی شدن کشور عزیزمان ایران میباشد.

اقدامات عملی ساده منجربه افزایش راندمان کار الکتروموتور ودر نهایت پله برقی میگردد، بعنوان مثال مقدار جریان معمولی بی باری در موتورهای القائی ۳ فاز در محدوده ۳ الی ۵%جریان نامی موتور است، ولی در برسی های بعمل آمده مشاهده شده در اکثر موارد جریان بی باری موتور بیشتر از این مقدار بوده که در برخی از موارد تا ۱۲%جریان نامی افزایش یافته است، این افزایش جریان بی باری موتور  در بسیاری از موارد عدم نگهداری صحیح از قسمتهای چرخان موتور(گریبکس) به ویژه بلبرینگ محور موتور، موجب ایجاد بار مجازی ناشی از افزایش اصطحکاک مکانیکی شده و لذا افزایش جریان ورودی موتور موجب بالا رفتن تلفات اهمی و حرارت ایجاد شده در سیم پیچ شده و در حالت بی باری از حد مطلوب واعلام شده توسط سازنده بیشتر میباشد.

در اکثر موارد این شرایط نامطلوب درحالت بار گذاری نیز مشاهده میگردد، درواقع بخشی ازتوان الکتریسیته ورودی صرف تامین بار وبخشی دیگر ازتوان الکتریسیته صرف مقابله براصطحکاک مکانیکی میگردد. بدین ترتیب تلفات اهمی موتور متغیر و تابع میزان ونحوه بار گذاری میباشد.

در این مقاله ابتدا راهکارهای مرسوم توضیح داده شده و سپس به شرح تکنولوژی‌های نوین به کار گرفته شده در زمینه کاهش ومصرف انرژی الکتریکی پله برقی می‌پردازیم.

۱- خاموش کردن پله برقی توسط اپراتور

دراین روش مواقعی که بارترافیکی کاهش میابد اپراتوریامتصدی،پله برقی را خاموش مینماید،ودر مواقعی که  بارترافیکی افزایش میابد اپراتور یا متصدی پله برقی را روشن مینماید،که این روش صدمات وخسارات زیادی درهربارخاموش و روشن کردن به پله برقی وارد میکند ،و جبران خسارت خرابی ها بیشتر هزینه برمیباشد.

۲- استفاده از تابلوهای بانک خازن

در سالهای نه چندان دور استفاده از بانک خازن در پله برقی ها مرسوم بوده ،امامیدانیم که سهم عمده مصارف شبکه ها را مصرف کننده های (اهمی و سلفی )دریافت میکنند،مانند الکتروموتورها ،چوکها ،وترانسفورماتور و غیره که در آنهاسیم پیچ یا سلف نقش اصلی را ایفا میکنند، در سیم پیچها به علت خاصیت ذخیره سازی انرژی الکتریکی بصورت میدان مغناطیسی توان همواره بین شبکه وسلف رد و بدل میشود.

سلف در یک چهارم زمان تناوب توان دریافت میکتد ودر یک چهارم زمان بعدی توان را به شبکه پس میدهد. درست است که نتیجه ریاضی این عمل یعنی عدم مصرف انرژی زیرا توان داده شده به سلف با توان دریافت شده از آن برابراست، اما در عمل این اتفاق رخ نمیدهد زیرا توان پس داده شده به شبکه امکان استفاده را برای مولد ایجاد نمی کند و این توان در هر حالتی از مولد دریافت شده است.

برای رسیدن به مصرف کننده (اهمی وسلفی) از شبکه توزیع شامل  سیمها و کابلها و  غیره عبور کرده است، نتیجه اینکه سلف توانی را از مولد دریافت می کند اما این توان را به شبکه پس میدهد و این توان قابل مصرف نیست و در مسیر عبور تلف میشود، توان هم در خازن ها بصورت توان غیر مفید است ودرست مانند سلفها عمل میکنند. تا زمانیکه خازنها وسلفها با هم در مدار قرار گیرند ودر نتیجه راکتیو را کاهش میدهد.

۳- استفاده از پاورباس یا Power Efficiency

در سالهای اخیر در پله ها برقی ها  از پاورباس استفاده شده که این فن آوری هم مانند خازنها عمل میکرده و فقط و فقط پله برقی رابصورت آهسته راه اندازی میکرده وبعد از راه اندازی در پله نقش دیگری ایفا نمیکرده.

۴- استفاده از اینورتور یا VVVF

جدیدترین فناوری بروز استفاده از اینورتور یا VVVFمیباشد.

تکنولوژی الکترونیک قدرت (اینورتور یا درایور هایvvvf)

تکنولوژی الکترونیک قدرت ،بهروری وکیفیت فرآیندهای صنعتی مدرن را بی وقفه بهبود میبخشد ،امروزه با کمک همین تکنولوژی امکان صرفه جوئی و استفاده بهینه از منابع انرژی را فراهم کرده است.درایورها دستگاههای هستند که توان ورودی با ولتاژوفرکانس ثابت را به توان خروجی با ولتاژوفرکانس متغیر تبدیل میکند.

یک موتور تابعی از فرکانس منبع تغذیه آن است ،که این موضوع موجب اتلاف حرارتی اضافی ناشی از مولفه های هارمونیکی فرکانس بالا در موتور ویا موجب نوسانات گشتاور در الکتورو موتور میگردد ،که این عوامل خود باعث مصرف بیشتر انرژی میگردد،  برای ابن منظور یک درایور نخست ولتاژ برق شبکه که ( AC)  میباشد را به ولتاژبرق (DC) تبدیل کرده وسپس آنرا با استفاده از اینورتور مجدداُبه ولتاژ (AC) با فرکانس متغیر  تبدیل میکند.

اینورتور متشکل ازسوئیچهای قدرتی است که در سالهای اخیر تغیرات تکنولوژیک زیادی پیدا کرده اند ،که در واقع با کاهش بیوقفه قیمتهای انواع سوئیچ های قدرتی ، زمینه را برای عرضه درایورهای با قیمت مناسب درکاربردهای صنعتی ،حمل نقل ، خدمات شهری ، وحتی خانگی  فراهم میگردد.

کنترل کننده های دور موتور های الکتریکی هر چند ادوات پیچیده ای هستند ولی چون در ساختمان آنها از مدارات الکترونیک قدرت استاتیک استفاده میشود وفاقد قطعات متحرک میباشند . از عمر مفید بالای برخودار هستند . مزیت دیگر کنترل کننده های دور موتور توانائی آنها در عودت دادن انرژی مصرفی  در ترمزهای مکانیکی ویا مقاومت های الکتریکی به شبکه میباشد.

در چنین شرایطی با استفاده از کنترل کنندهای دور موتور میتوان از اتلاف این نوع انرژی جلوگیری نمود . بطوریکه تخمین زده میشود که با استفاده از الکترونیک قدرت (اینورتور )، حدود ۳۵  تا ۴۰ % امکان صرفه جوئی انرژی الکتریکی وجود دارد.

بطوریکه در برخی کاربردها قیمت انرژی بازیافت شده از این طریق ، در کمتر از یکسال معادل هزینه سرمایه گذاری سیستم بازیافت انرژی میگردد.

مزایای استفاده از کنترل کننده های دور موتور

مزایای استفاده از کنترل کننده های دور موتور هم در بهبود بهره وری وهم در صرفه جوئی مصرف انرژی در کاربرد هائی نظیر فنها ، پمپها ، آسانسورها ، پله برقی ها ، ودیگر محرکه های که در سال های اخیر مستند سازی شده است .

کنترل کننده ها دور موتور (اینورتور ) قادرند مشخصه های بار را به مشخصه های موتور تطبیق دهند . این اسباب توان راکتیو ناچیزی از شبکه میکشند ولذا نیازی به تابلوهای اصلاح ضریب بار ندارند .

جریان کشیده شده از شبکه در هنگام راه اندازی موتور با استفاده از درایو کمتر از ۱۰% جریان اسمی موتور است.

برای نصب درایو بر روی پله های برقی خود و برای صرفه جویی در مصرف برق با کارشناسان ما تماس بگیرید:۷۷۰۶۹۸۴۷-۰۹۱۰۱۴۵۱۸۹۰-۰۹۱۲۵۳۴۶۸۹۳

 

پست های مرتبط

پاسخ

17 − 12 =